Leren duiken in Koh Tao

22 april 2019 - Koh Tao, Thailand

22 maart

Na voor ons gevoel jaren te hebben gewacht op de ferry in de bloed hitte, gingen wij dan! Aangekomen op het eiland stond er een meneertje klaar met onze namen op zijn bordje (love it!) welke ons naar het Davy Jones Locker diving Centre bracht. Ja!! Tijd voor onze duiklessen eindelijk! Bij aankomst moesten wij een medical form invullen, als er bij 1 antwoord een ja was ingevuld moest je toestemming van de dokter krijgen. Dit wisten wij niet en Vera vulde ergens ‘ja’ in waardoor zij naar de Thaise dokter moest om toestemming te krijgen om te duiken. Gelukkig kreeg zij deze. Tegelijkertijd ging Shanna ons inchecken bij het hostel, want binnen 10 minuten zouden onze eerste theorielessen al beginnen!

Deze theorielessen bestonden uit filmpjes kijken van 2,5 uur + 3 toetsen maken. Wij waren zo ongelofelijk gaar, dat wij na deze lessen eten naar binnen hebben gewerkt en zijn gaan slapen.

23 maart

Deel 2 van de duik lessen! De dag begon weer met theorie en twee toetsen. Hierna gingen wij eindelijk het zwembad in. Eerst moesten wij een test door staan van 15 rondjes zwemmen en 10 min blijven drijven. Wij dachten dat het een grap was, maar zij meende het. Gelukkig zijn wij kanjers in het water en was het appeltje eitje. Nu kon eindelijk het echte leren duiken beginnen. Ook leerde wij allemaal geweldige signalen, welke wij graag naar elkaar gebaren nog steeds. Een voorbeeld van een verwarrend signaal is de duim omhoog; normaal leuk en alles goed, onder water betekent het dat er nood is.

Deze dag hebben wij in totaal 6 uur lang in het zwembad gelegen. Om 1uur Pm gingen wij het zwembad in en om 7uur Pm kwamen wij er pas weer uit. Gerimpeld en al!

Nog even wat avond gegeten en daarna weer het bedje in.

24 maart

Dag 3! De wekker stond om 5 uur in de morgen, want wij werden om 6 uur op de boot verwacht. Eindelijk duiken in de zee, met vissen en ruimte. Via een kleine boot gingen wij op de grote boot en vaarden wij naar de mooiste plekjes op zee. Eenmaal aangekomen moesten wij de buddy check doen en kon er gedoken worden. Het was absoluut prachtig! Het enige waar Shanna heel erg problemen mee had was het equalizeren van de oren. Dit betekent dat je de druk onder controle hebt in je oren hoe dieper je gaat. In het water moesten wij nog een paar handelingen doen voor onze padi, maar dat heeft de pret niet verstoort.

Ook hebben wij geleerd om met een kompas te zwemmen.

Weer terug aan land zijn wij gaan lunchen en daarna moest onze final test worden gemaakt. Pam pam pammm. Gelukkig allebei gehaald!

25 maart

Laatste dag! Helaas was de laatste dag van het duiken aangekomen, maar tegelijkertijd ook de laatste dag van alle lessen! Hierna zouden wij ons padi open water voor 18 meter hebben gehaald en kunnen we heerlijk fun diving doen! Weer vroeg op de boot en beginnen maar. Helaas bij de eerste test lukte het voor Shanna niet om veel meters onder water te gaan. Zij kon haar oren niet equalizeren, waarschijnlijk omdat ze blauw/gekneusd waren van de vorige duik. Als ze binnen een jaar haar laatste course haalt heeft zij ook haar Padi! Gelukkig ging het voor Vera wel soepel en heeft zij haar Padi gehaald!!! Woehoeeeee!

In de avond zijn wij met ons groepje uiteten gegaan en naar de fish bowl geweest met onze instructeur om een dansje te wagen. Hier kwamen wij ook een jongen tegen van onze Langkawi Squad!